Hogyan készül egy festményem?

2021.02.02. | Egyéb kategória

Ebben a posztban bemutatom, hogyan készül el egy olajfestményem, azért, hogy egy kicsit jobban belelássatok a munkámba.

Inspiráció

Általában elég sok időt töltök inspirációkereséssel, ha csak kedvtelésből festek, akkor mindig olyan témát választok, amivel éppen nagyon szívesen foglalkoznék. Ilyenkor a neten keresgélek inspirációt, vagy a saját fotóimat nézegetem általában, esetleg ha lehetőségem adódik rá, akkor a legjobb, ha valaki portét ül nekem (például egy rajziskolában, vagy ha egy kedves ismerőst rá tudok venni erre).

A vászon

Olajfestményt szinte kizárólag vászonra festek, ezen tud leginkább érvényesülni a festék és ezzel a legmutatósabb a végeredmény. Emellett nekem nagyon tetszenek a keret nélkül felakasztott vászonra készült festmények.

A rajz felvázolása

Először mindig felvázolom ceruzával a kompozíciót. Ezt igyekszem pontosan megtenni, hogy később már csak a festésre kelljen koncentrálni. A vázlatot hajlakkal le kell fixálnom, mert az oldószerek, amiket a festés során használok, a grafitot is feloldanák és elmosódna a vázlatom.

Az első lazúros festékréteg

A következő lépés egy nagyon híg, lazúros festés lesz, amivel csak a főbb színfoltokat festem fel a vászonra. Nem kell az árnyékokkal és részletekkel foglalkozni ekkor, csak az a lényeg, hogy egyben lássam a vásznon azokat a színfoltokat, amiket elképzeltem. Általában ekkor már látom, hogy mennyire fog jól működni a vásznon az, amit elképzeltem. Sokszor van, hogy egyszerűsítek, kihagyok dolgokat, amik az eredeti képen vannak, mert úgy jobbnak látom a kompozíciót.

Árnyékok felvázolása

A következő réteg festékkel a főbb árnyékokat viszem fel. Itt sem fogok még a részletekkel nagyon foglalkozni, csak betájolom, hogy hol lesznek az árnyékos területek a festményemen. Ez még mindig egy híg, lazúros réteg.

Színek felvitele

Ezen a ponton már megvan a kompozícióm, a főbb színfoltok, és a főbb árnyékos részek a képemen. Elérkezett az idő, hogy elkezdjem felvinni a pontos színeket. Itt már nem híg festékkel dolgozom, nem lesz áttetsző a réteg, amit felviszek, ezért itt már fontos a viszonylagos pontosság. Ha kikevertem egy színt, akkor szeretek azzal ‘körbeszaladni’ a képen, vagyis felvinni minden helyre, ahol szerepelnie kell. Ezzel a művelettel az adott szín több ponton is felbukkan majd a képen, ezzel pedig egységesebbé válik a festményem.

Fontosnak tartom, hogy ne vesszünk el a részletekben, mindig a nagy egész felől haladjunk a részletekig. Épp ezért nem szoktam elidőzni egy részen sokáig, hanem folyamatosan a festmény egészén dolgozom és gyakorlatilag az előbbi műveletet ismétlem addig, amíg minden a helyére nem kerül.

Érdekességek

Érdekeség, hogy színtiszta feketével és fehérrel nagyon ritkán dolgozom és akkor is csak a festési folyamat legvégén, amikor a legsötétebb és legvilágosabb részeket festem fel a vászonra. Sokáig csak négy színt használtam minden szín kikeveréséhez: a pirosat, a sárgát, a kéket és a fehéret. Ma már kényelmi szempontból több készre kevert színt is használok, de még mindig izgalmasnak tartom, ha magamnak kell kikevernem a színeket. Fontos még tudni, hogy az olajfesték nagyon lassan szárad, emiatt is tart sokáig egy kép elkészítése. Pár naptól, akár 2 hétig is tarthat a száradás a festék töménységétől függően. A teljes száradás után egy védő, fixáló lakkot kap minden festményem.

Remélem hasznosnak és érdekesnek találtátok ezt a kis betekintést a munkámba és picit közelebb került hozzátok az alkotás folyamata és a képeim. Ha szeretnétek festményt vásárolni tőlem, érdelődjetek a Rendelés menüpont alatt.

Dolhai Izabella

Dolhai Izabella

Remélem az oldalra felkerült képeim elnyerik a tetszésedet és hamarosan együtt alkothatunk valami fantasztikusat.

Legutóbbi posztok